søndag 2. mars 2014

Silkeveien…the path of silk

Da jeg begynte å filte for drøye tre år siden, filtet jeg bare på gas eller silkechiffon. Silkepongee hadde jeg ikke helt sansen for. Jeg er nok ikke noe “silkedame”. Eller var… Nå må jeg nok si at jeg har fått stadig mer sansen for den blanke, luftige silken. Og ikke minst å farge den. I fjor vår var jeg på et silkemalingskurs og det var kjekt! Men jeg farger silken for å bruke i filtearbeidet mitt. Selv om høyglansen forsvinner, er det helt greit – så mye “silkedame” er jeg ikke blitt ennå at jeg bruker silken uten ull…
When I started felting about three years ago, I only felted on gauze and chiffon. I didn`t like silkpongee. I`m not a “lady of silk”. Or I wasn`t.. Now I must admit that I increasingly like the fluffy, shiny pongee. Not to speak about dying it. Last spring I attended a workshop of dying silk and that was such fun! But I dye the silk to use it in my feltwork. Even though the silk loses its shiny suface, it doesn`t matter - I`m not so much of “silklady” that I wear the silk without wool inside…
My first dyed silkpongee
DSC_0359
 DSC_0361
Tja…hvilken farge passer best til denne silken?
What kind of wool should I go for?
DSC_0368

DSC_0370
Vel…jeg valgte hvit merino med silkefiber og noen strøk regnbueturkis.
Well…I went for white merino with silkfiber and a touch of rainbowturquoise.
DSC_0376
DSC_0378
Jepp! Fornøyd!
Yes! I can wear this!
DSC_0400
DSC_0405
DSC_0408
DSC_0414
DSC_0443
You want to try? It`s not difficult!
  • Wet the silk
  • Curl it on the plastic
  • Use a pipette to drip color on the tops
  • Let it dry laying on the plastic
  • When dry, roll it into a towl or a sheet
  • Check how to fix your paint
  • I fix mine by putting it in my oven for 45 min on 100 degrees celsius
  • Voila: Wear - or felt, and then wear.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...