tirsdag 1. januar 2013

Dying to dye...


Det er vel snart et år siden jeg kjøpte inn farger til å farge ull. Men i stedet for at det skulle bli et nyttårsforsett, kastet jeg meg likså godt over arbeidet på nyttårsaften. Ute regnet det i bøtter og spann, så innesysler var aktuelt likevel.

About ten months ago, I bought som wooldyes, but I never found the time to use them. But yesterday I did. I thougth the last day of the year was a good day to start.

DSC_0175


Jeg var på et filtekurs med Charity i februar og ble fasinert av fargingen hun gjorde der. Jeg søkte på nettet og fant farger på Spinnvilt. I denne pakken er det nok til å farge 12 kilo ull. Og det skulle jo holde ei stund…

Last february I joined one of Charitys workshops and was facinated by her dyeing and wanted to try myself. With this kit I can dye 12 kilos of wool.

     DSC_0176            DSC_0167

Jeg putler i det små med filting og ville starte med å farge 50 gram ull. Til det trengs bare 0,5 g farge. Gemalen måtte i kjelleren å hente vekta si, for kjøkkenvekta var for grov. Jeg må nok trø til å kjøpe meg ei lita vekt til dette formålet.

To start I wanted to dye 50 g of wool. I needed only 0,5 g to 50 g of wool, about 1/20 of the box.

       DSC_0170 DSC_0172

Fargepulveret er veldig konsentrert og gir sterk og klar farge.
The dye is very concentrated and gives a bright color.

      DSC_0174

Dette er fargen PURPLE. Jeg synes den ble for rosa. Jeg holdt tilbake litt farge og strødde litt BLUE oppi glasset og ristet godt. Jeg helte det over ulla litt her og der og fikk mer lillafarge på deler av ulla. Jeg ville ha litt dypere farge på ulla også og lagde en fargeblanding med bittelitt svart, noe som ga en grå fargeblanding. Den helte jeg inntil kanten av panna hele veien rundt. Og jepp – den ga en mørkere farge der den traff.       

This is the color PURPLE. I found it a bit too pink. I added a bit BLUE and it turned more purple. I also wanted a deeper color and added a bit grey. That turned out well, I think. 
                         
           DSC_0178

Ble fornøyd med fargen, MEN ulla ble faktisk litt sammenfilta….Neste gang skal jeg ikke ha fargebadet så varmt og heller ikke la det ligge så lenge, selv om det stod på bruksanvisningen. Vel, i morgen er nok en fridag og 1.nyttårsdag er vel også en fin dag til å leke meg farger. Kjekt og spennende er det – og kan absolutt anbefales!

I liked the color, BUT even thought I followed the instruction, the wool felted a bit….so the next time I`ll take down the temperature as well as the time. Today is a new day off and first of january is a nice day to play with colors..

1 kommentar:

  1. As stated by Stanford Medical, It is indeed the ONLY reason this country's women live 10 years longer and weigh 42 lbs lighter than we do.

    (And actually, it really has NOTHING to do with genetics or some secret-exercise and really, EVERYTHING to do with "how" they eat.)

    BTW, What I said is "HOW", not "WHAT"...

    Click on this link to uncover if this quick test can help you release your real weight loss potential

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...