mandag 25. oktober 2010

Dilla på patent

I mine yngre guttedager strikket vi patent - på 80-tallet en gang.
Det er jo ei stund siden, så da jeg prøvde meg på ei jakke, ble det bare noe som lignet...ei rett og ei vrang og rett tilbake.

Denne luftige turkise jakka er strikket i Kitten Mohair på pinner nr 6 (tror jeg...). Jeg startet nede på det ene ermet og strikket meg tvers over jakka. Da jeg var ferdig med strikkingen var det å sy sammen ermene og på sidene og visp! - så var jakka ferdig. Jeg brukte bare to og et halvt nøste på hele jakka. Men så er det luftig også.... Men Kitten er i tillegg et drøyt garn.







Etter en sjekk på nettet, kom jeg over en detaljert fremgangsmåte på skikkelig patent på denne bloggen et sted:

- og siden det var megaenkelt og greit tv-arbeid, fikk jeg dilla på patent;)


Denne korte jakka strikket jeg på samme måte som den over; fra erme til erme.
Garnet er Trysilgarn; Simba (100% ull) og er strikket på pinner nr 8.
Det går kjapt;)















I Vetlaløo kom jeg over et deilig garn i en farge jeg bare måtte ha....Tynn Alpakka i limefarge. Egentlig et tynt garn, men knallvarmt når det strikkes i patent. Og om du lurer....jada, strikket fra erme til erme. Har visst fått dilla på det også;)
Tror jeg har strikket jakka med pinne nr 6.

Knappen er byttet ut med en større og finere treknapp - kjøpt i Vetlaløo. Det ble mye finere!

Jeg har endel garn igjen og teller litt på knappene hva jeg skal strikke....kanskje et luftig rundsjal? Jakka er jo noe åpen framme...eller kanskje et par knase leggvarmere?








Sjal er greit å ha når det nærmer seg vinter.......... Her er nok et Kittengarn, 40 masker,
pinner nr 8, ca 130 cm lang og ca 30 cm bredt; 2 nøster. Sydde det sammen og tuller det greit to ganger rundt halsen. Deilig og varmt!



Her er den grønne varianten av garnet Simba, som den korte jakka over her.


80 masker, pinner nr 8, brukte ca 8 nøster.
Sydde og klipte for ermene, sydde sammen skuldrene med maskin og heklet rundt ermehullene. Ferdig!
















Nok et sjal. Garn fra Drops; Delight.
40 masker, pinner nr 6, ca 120 cm langt.
Sydd sammen og drapert to ganger rundt.





















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...